diumenge, 6 de febrer del 2011

Pla de mobilitat o desgavell institucionalitzat ?

Ara farà un any que s’aprovà al plenari de l’ajuntament un nou pla de mobilitat que tenia com a punt “estrella” la peatonalització del carrer Major, de la Plaça Major i el carrer del Pujol. Aleshores els socialistes no donàrem suport a aquesta iniciativa perquè no veiérem gens clara la seva aplicació ja que al nostre entendre partia amb serioses mancances i pecava d’improvisació

El temps ens ha donat la raó. El que havia de ser una millora notable – com així recollia el pla - pels comerços, cafès i altres establiments públics ha resultat un fracàs. Prova d’això és la iniciativa duita a terme pels propietaris d’aquests amb una recollida de signatures per reobrir una altra vegada aquests vials a la circulació rodada

La broma tampoc ens ha sortit regalada. S’han invertit entre millores del trespol i els pilons que impedeixen els accessos més de 140.000 euros, quantitat que en els temps que correm no són poca cosa

Nosaltres els socialistes érem plenament conscients de que existia un problema greu de convivència o conjunció entre els vianants i els cotxes que circulaven per aquests vials i així ho havíem expressat a les diverses reunions prèvies que havia convocat l’equip de govern. Inclús i tot demanàrem valentia per executar les reformes. Però la valentia i la imprudència estan separades per una línia molt fina, línia o separació a la qual sol definir el sentit comú, el seny. També érem conscients que no es podia seguir mantenint constantment les reformes de l’enrajolat tan “xapusser” del tristament recordat Pla Mirall del nostre inefable ex-batle Ramonell

Què ha passat? La resposta és senzilla, s’ha començat la casa per la teulada. En principi no es va sabre o no es va voler identificar quina era la clau del problema. Al nostre entendre la qüestió era que la majoria dels vehicles utilitzaven el circuit del carrer Major, Plaça Major i el carrer del Pujol no per anar al centre (no per anar a Plaça) sinó per travessar el poble. És a dir se li donava un ús de via de comunicació transversal nord-sud alternatiu al carrer de Palma. Això evidenciava clarament la mancança d’un o uns carrers alternatius dels quals no disposam i que alleugerien el trànsit del carrer de Palma

Idó no, els nostres “governants” es tiren a una piscina sense aigua i tanquen la circulació. Conseqüències. La primera ja l’hem exposada, els comerciants, cafeters, etc, veuen disminuïts els seus ingressos fins al punt que un negoci tan emblemàtic com el mateix estanc es trasllada al Dau i això que el batle ens deia que cercaria el màxim consens amb aquests empresaris. L’ambient a Plaça davalla sensiblement els dies feiners i a vegades es pot contemplar que des del Pujol fins a on s’allarga la vista no es veu ni una persona en horaris comercials

Segona conseqüència. Hem passat els problemes d’unes vies a unes altres augmentant la circulació de vehicles als carrers més estrets del poble (Sant Bartomeu-Jaume II i carrer de Baix i Sant Antoni). La manca d’aparcaments dissuassoris o pels veïnats comporta la saturació d’altres carrers i també de la zona de la Plaça Vella

Tampoc no s’entén que si es vol protegir l’empedrat o trespol del carrer quan els vehicles arriben a la Plaça de ses Tres Creus provinents del carrer de Sant Antoni s’hagin de dirigir forçosament cap al carrer del Molinar (empedrat) o el carrer del Calvari (empedrat) i no seguir, com seria més lògic, recte cap al carrer de ses Tres Creus.

Tercera conseqüència. El carrer de Palma mantén els aparcaments dels vehicles i absorbeix el mateix trànsit que ja assolia i a més a més el que circulava per Plaça. No hi ha dia que no sorgeixi una mala cara, discussió o brega quan s’incorporen cotxes al carrer i tothom vol tenir la raó. A més gent d’altres pobles com Sant Joan o Petra el segueixen utilitzant per arribar o partir dels seus municipis

S’ha de dir que parcialment s’ha tornat enrera amb l’obertura al trànsit els dies feiners de 07’00 a 14’00. Encara que ens sembla més una qüestió d’”aritmètica” electoral (els comptes no els hi surten) que de rectificació lògica

Punt i apart mereix la instal·lació d’aquest mini-parc infantil per salvar el paperot. És una espècie de pagat foradat que l’única cosa que fa és deslluir la zona dels graons (més que alguna senyal de trànsit). Dol comprovar que s’inverteixen euros amb això quan tenim el parc infantil des Dau amb pèssimes condicions

És un exemple més de la política a la qual ens tenen acostumats. Van a “salto de mata”, aquí caic, aquí m’aixec

Però des del grup municipal socialista volem demostrar que la nostra actitud no és purament obstruccionista, sinó més bé constructiva i per aquest motiu exposam al que al nostre entendre seria una solució al problema. La nostra proposta passa per, primerament, l’obertura d’un o dos vials que comuniquin el poble en direcció nord-sud o sud-nord - presumiblement han de ser el carrer Alexandre Rosselló o Joan Alcover o ambdós. Sembla que fins ara som l’únic poble de Mallorca que no pot obrir cap carrer nou

Seguidament tornar a obrir el trànsit pel carrer Major i la Plaça Major fins a l’altura de la Sala Mariana.

Invertir el sentit del trànsit al carrer del Pujol en sentit Hostal i de cap a Plaça. Així s’aconsegueix evitar aquesta utilització dels carrers cèntrics del poble com a via alternativa de sortida

Finalment mantenir com ara el sentit del tràfic del carrer den Vanrell i redirigir el del carrer des Mig cap al Dau

Per últim establir un control horari (gratuït) que obligui als vehicles estacionats a aquestes zones a abandonar-les quan hagin superat el temps

Qualsevol d’aquestes mesures tenen capacitat de retroacció sense cap cost excepte l’obertura de nous carrers. Encara que s’ha de dir que per aquesta obertura s’haurien pogut invertir alguns dels doblers que s’han destinat a l’”ecomuseu” del Molinar que al nostre entendre no era una qüestió tan prioritària

Res més, com sempre informar-vos de que estam a la vostra disposició per rebre suggerències, correccions, crítiques o qualsevol comentari que ens vulgueu fer. Salut i bon any

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada